Succesul depinde de viteza de adaptare la schimbări

Succesul depinde de viteza de adaptare la schimbări

Deși prima tendință la debutul unei recesiuni este păstrarea lichidităților, acest lucru poate alimenta efectele recesiunii și mai tare. Populația retrage masiv disponibilitățile din conturile bancare și le ține la ciorap, limitând consumul la strictul necesar. Societățile blochează investițiile pentru a se proteja ca urmare a reducerii cifrei de afaceri. Acest lucru se propagă ca un bulgăre și generează o lipsă de lichidități în economie, ce are ca imediat efect destabilizarea cursului valutar și creșterea inflației.

Gestionarea lichidităților devine în aceste momente, asul din mâneca fiecărui antreprenor și de gestionarea lor corectă depinde reziliența companiei în fața recesiunii sau determinarea creșterii economice a acesteia. Dacă stau, banii își pierd constant puterea de cumpărare, ei trebuie să circule pentru a aduce plusvaloare, drept urmare antreprenorul trebuie să găsească noi oportunități de a scoate banii din buzunarul consumatorului.

O nouă problemă cu care se confruntă acum companiile este lipsa materiilor prime, datorată scăderii importurilor și a reducerii sau a inexistenței producției interne. În acest moment, stocurile pot reprezenta o comoară ascunsă și relația cu furnizorii poate deveni o mină de aur.

Ține aproape cu furnizorii tăi, ei sunt cei care îți asigură materia primă, fără ei nu îți vei putea continua activitatea.

Cu alte cuvinte, este ok să scapi de stocurile de care nu ai nevoie, pentru a debloca resurse monetare, dar nu înainte de a analiza noile nevoi la care poți răspunde în dinamica pieței prin capacitățile tale de producție.

Succesul afacerii depinde acum de flexibilitatea și de viteza de adaptare la nou:

  • Fabrici de confecții care redirecționează o parte din materia primă pentru producția de măști și de combinezoane medicale;
  • Fabrici de cosmetice și medicamente ce produc dezinfectanți;
  • Furnizori de materiale publicitare care fac căști de protecție din plastic;
  • Restaurante care livrează mâncare la domiciliu;
  • Teatre și filarmonici care transmit spectacole on-line;
  • Pensiuni care acoperă necesarul de locuri pentru carantină;
  • Producători locali care se aliază și livrează produse proaspete la domiciliul clienților;
  • Edituri care creează suporturi de curs electronice pentru educație virtuală.

Acestea sunt câteva exemple de reacții rapide de adaptare la nou și de răspuns la ajutarea comunității în momente dificile.

Arată flexibilitate în relația cu clienții, dar obține garanții pentru termenele de plată convenite. Nu îți permiți acum costurile atragerii unui nou portofoliu de clienți. Deși valoarea comenzilor va scădea și va crește presiunea asupra plăților, este mai ușor de suportat decât stoparea lor.

Fii flexibil în gestionarea forței de muncă, știi ce greu a fost să îți formezi echipa, discută cu ei și găsiți împreună alternative în a continua activitatea și în adaptarea activității companiei la nevoile curente pe piață:

  • ia în calcul măsuri de reducere a salariilor înainte de a face disponibilizări ca urmare a reducerii cifrei de afaceri;
  • dacă este posibil, oferă program flexibil de muncă sau redu norma de lucru;
  • schimbă modul de salarizare pe bază de comision pentru manopera executată acolo unde este posibil;
  • formează echipe de mentenanță pentru servicii externalizate.

Desigur, orice demers poate părea ușor de scris în cuvinte dar e mai greu de aplicat. De aceea, noi la Exprom dezvoltăm instrumente ce prelucrează automat informația și o organizează calendaristic pentru:  planificarea resurselor, analiza stocurilor, analiza vânzărilor pe categorii de produse, urmărirea rezultatelor din activitatea curentă, pentru a fi cât mai repede și bine informat. Noi analizăm informația pe care o primim de la tine, semnalăm eventuale tendințe negative și îți recomandăm măsuri de corectare a lor. Și astea sunt doar câteva moduri în care te putem sprijini și ajuta să înțelegi și să iei deciziile cele mai eficiente.

mm
Raluca Șandru
Raluca Șandru este Analist Financiar Exprom, cu 16 ani de experiență în domeniul financiar. Aceasta are studii aprofundate în Controlul și Managementul Financiar și a dezvoltat instrumentele de suport în Managementul Financiar, disponibile exclusiv la Exprom.