Bugetul firmei

Bugetul firmei

de Lucian Nedelcu – Expert Contabil

Astăzi mi-am propus să vă vorbesc despre BUGETUL DE VENITURI ŞI CHELTUIELI al firmei.

Scopul meu este să vă fac să conştietizaţi rolul bugetului şi de ce e foarte bine să-l utilizaţi ca să vă puteţi schimba viaţa.

Ce conţine un buget? Venituri, cheltuieli, excedentul sau deficitul, economiile, investiţiile.

Cum întocmim un buget de venituri şi cheltuieli? Putem să-l facem de la zero fără a lua în calcul ce a fost în urmă, dar cel mai bine este să ne uităm la istoric, la trecut şi apoi vom previziona elementele pentru viitor.

Pentru a întocmi un buget avem nevoie în linii mari de: un formular de buget – standardizat, apoi fundamentarea  şi completarea bugetului previzionat, execuţia bugetului prin trecerea elementelor realizate şi stabilirea diferenţelor.

Ştiţi cum este să începi să lucrezi cu un buget? Precum atunci când aţi condus prima dată maşina. Gândiţi-vă cum a fost atunci. La început a fost greu, dar după multă practică şofatul a devenit o a doua natură. În cele din urmă nu v-aţi mai făcut griji în legatură cu felul în care conduceţi, ci cu locul unde vreţi să ajungeţi. Aşa şi cu bugetul, la început va fi mai greu, dar cu timpul veţi observa că va fi foarte simplu şi vă va pune ordine în viaţă şi linişte în suflet.

Îmi aduc aminte că la un moment dat, prin 2009, a venit la noi la EXPROM un client care avea mari probleme de cash şi nu mai ştia ce să facă, fiind în stare aproape de insolvenţă. Proprietarii erau disperaţi deoarece aveau credite foarte mari. Era o firmă de producţie şi distribuţie materiale de construcţii cu un rulaj de câteva zeci de milioane de lei, cu un efectiv de peste 150 de salariaţi, căreia în plină criză financiară îi scăzuse cifra de afaceri cu aproximativ 70%. Am solicitat să-mi spună ce decizii au luat şi dacă utilizează un instrument de raportare financiară. Am rămas stupefiat să aflu că nu aveau nici un instrument de raportare, ba mai mult aveau acelaşi număr de personal ca înainte de izbucnirea problemelor. Într-un timp scurt şi în regim de maximă urgenţă am întocmit un buget pe ultimii 5 ani din care am constatat exact problemele existente şi pe baza căruia s-au putut lua imediat deciziile care se impuneau (unele chiar grele…) şi care a fost implementat ca şi sistem de raportare financiară şi astfel firma a fost salvată … există chiar şi astăzi…  Şi ştiţi ce este mai important, că după atâţia ani, deşi nu mai este clientul nostru, mă întâlnesc cu oameni din acea firmă şi îmi spun că încă folosesc acel instrument, care s-a dovedit a fi simplu, clar şi eficient.

Un buget de venituri şi cheltuieli poate aduce o serie de avantaje :

  1. Putem conştientiza pe ce se duc banii şi unde am putea ajusta;
  2. Cunoaştem exact sursele de venit şi cum sa le creştem şi să sporim numărul lor;
  3. Vom reuşi să planificăm cheltuielile şi să facem diferenţa între CE ESTE NECESAR şi CE AM VREA;
  4. Putem scăpa de multe datorii şi vom conştientiza să nu facem altele;
  5. Vom planifica exact momentul când am putea să achiziţionăm ceva de o valoare foarte mare;
  6. Vom învaţa să fim mai realişti, mai structuraţi şi mai disciplinaţi;
  7. Vom economisi;
  8. Vom deveni mai motivaţi.

Lucrul cu un buget de venituri şi cheltuieli presupune rigoare şi disciplină şi de aceea spun că este precum o dietă alimentară. Aşa cum într-o dietă trebuie să alegem ingredientele şi să le pregatim întro ordine strictă, clară. Aşa şi cu bugetul, trebuie să completăm toate elementele, veniturile şi cheltuielile, pe care mai apoi trebuie să le urmărim cu stricteţe.

Dave Ramsey, unul dintre cei mai buni şi cunoscuţi oameni care se ocupă de educaţie financiară, spunea: “Dacă vrei ceva ce nu ai avut niciodată, trebuie să faci ceva ce nu ai făcut niciodată”.

 În concluzie, vă asigur că bugetul de venituri şi cheltuieli al firmei, pe lângă faptul că vă ajută să vă administraţi eficient banii, vă ajută şi să fiţi mai organizaţi, mai responsabili şi mai realişti.

 

mm
Lucian Nedelcu
Lucian Nedelcu este General Manager Exprom, cu 25 de ani de experiență în domeniul financiar-contabil și fiscal. Formarea și activitatea sa vizează consultanța fiscală, expertiză contabilă, controlul financiar, lucrările de audit intern și audit financiar, cât și supervizarea activității Exprom.