Preturile de transfer si D394: Fiscul va pune lupa pe schemele de optimizare cu micro si PFA

Ce declaratii depunem pana la 25 februarie 2016?
17/02/2016

Preturile de transfer si D394: Fiscul va pune lupa pe schemele de optimizare cu micro si PFA

Preturile de transfer vor fi, incepand din acest an, tema predilecta de control fiscal. Cand spunem acest lucru ne referim atat la schimbarea abordarii in privinta dosarului preturilor de transfer – care este obligatoriu in anumite cazuri, conform ordinului 442/2016 -, cat si la semnalele transmise public de Fisc.

Daca luam in calcul si informatiile detaliate solicitate din 2016 prin declaratia 394, in special  cele referitoare la persoanele neinregistrate in scopuri de TVA sau tranzactiile cu persoanele nerezidente, putem trage concluzia ca Fiscul va pune lupa pe schemele de optimizare fiscala cu microintreprinderi si PFA, optimizari intragrup si transferuri de profituri catre companii of-shore. O atentie deosebita in cadrul acestor scheme de optimizare trebuie acordata definitiei afilierii potrivit careia pot fi considerati afiliati chiar si cei care realizeaza majoritatea tranzactiilor cu o singura companie.

In aceste conditii, majoritatea companiilor vor trebui sa isi restructureze tranzactiile intragrup, tinand cont de implicatiile fiscale, astfel incat sa diminueze cat mai mult impactul negativ.

Chiar daca obligatia de a avea intocmit dosarul preturilor de transfer intervine din 2017 doar pentru marii contribuabili care au tranzactii cu afiliatii peste anumite plafoane, majoritatea companiilor care au tranzactii cu afiliati sau care au clienti/furnizori unici vor trebui sa intocmeasca dosarul inca din acest an.

Pentru a intelege mai clar abordarea autoritatilor, am adunat cateva informatii esentiale. Sa le luam pe rand:

1. In comunicatele referitoare la colectarea veniturilor bugetare, preturile de transfer au ajuns sa fie mentionate de Fisc, drept cauze principale ale evaziunii, alaturi de TVA si accize.

2. In ultimul raport al Curtii de Conturi – si stim importanta pe care o are aceasta institutie pentru functionarii publici – se recomanda dispunerea masurilor operative pentru responsabilizarea personalului cu atributii in analiza si controlul preturilor de transfer.

3. ANAF vrea sa cumpere, conform unui anunt de participare din SEAP, servicii de acces la o baza de date care va contine informatii despre aproximativ 120 milioane de companii, localizate in 200 de state de pe toate continentel Printre altele, vrea acces la date despre grup (diagrama grupului, sucursale, filiale, sedii permanente etc), afiliati pe categorii de detineri, directe si indirecte, procent din detineri, actionariat si consiliu de administratie, cu prezentarea tuturor interpusilor pana la detinatorul final.

De retinut Inainte de a ajunge la verificarea dosarului si a corectitudinii intocmirii acestuia, Fiscul va verifica, in primul rand, daca tranzactiile sunt reale (conform art 11 din Codul fiscal), daca sunt aferente activitatii si daca le poate fi dovedita necesitatea. Daca aceste conditii nu sunt indeplinite, orice fundamentare a pretului va fi inutila, pentru ca tranzactiile nu vor fi luate in considerare la calcularea impozitelor si a taxelor in Romania.

Important: Ajustarile de impozite pot fi foarte mari, de ordinul milioanelor sau chiar zecilor de milioane de euro, in functie de dimensiunea afacerii.

Ce prevede ordinul 442/2015?

Ordinul stabileste categoriile de contribuabili care intocmesc dosarul preturilor de transfer, plafoanele peste care dosarul devine obligatoriu, precum si termenele de prezentare ale acestuia.

1. Marii contribuabili trebuie sa intocmeasca anual dosarul preturilor de transfer, pana la termenul de depunere a declaratiilor anuale privind impozitul pe profit, respectiv pana pe 25 martie, daca realizeaza tranzactii totale insumate cu persoane afiliate peste urmatoarele praguri (valorile sunt fara TVA, iar cursul de schimb este cel comunicat de BNR pentru ultima zi a anului fiscal):

  • 200.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare
  • 250.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate
  • 350.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale.

Dosarul trebuie prezentat la solicitarea organelor fiscale, in termen de 10 zile de la solicitare, insa nu mai devreme de 10 zile de la data limita pentru intocmirea lui care, pentru companiile care nu au optat pentru un an fiscal diferit de anul calendaristic, este 25 martie. Solicitarea se poate face oricand, nu doar in cadrul unei inspectii fiscale.

Atentie! Acest termen inseamna ca dosarul trebuie intocmit obligatoriu inainte de 5 aprilie 2017 intrucat in intervalul de 10 zile este imposibil de elaborat un dosar al preturilor de transfer.

2. Contribuabilii mari care au tranzactii sub aceste praguri, contribuabilii mici si mijlocii prezinta dosarul doar la cerere, in cadrul unei inspectii fiscale, daca depasesc pragurile de:

  • 50.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare
  • 50.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate
  • 100.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale.

Termenul pentru prezentare este intre 30 si 60 de zile de la solicitare, cu posibilitatea prelungirii o singura data.

3. Contribuabilii care nu se incadreaza nici in aceste plafoane vor documenta respectarea principiului valorii de piata, in cadrul unei inspectii fiscale, conform regulilor generale prevazute de reglementarile financiar-contabile si fiscale.

Ce prevede noul Cod fiscal in privinta afiliatilor?

O persoana este afiliata daca relatia ei cu alta persoana este definita de cel putin unul dintre urmatoarele cazuri:

  • persoana fizica este afiliata cu alta persoana fizica daca acestea sunt sot/sotie sau rude pana la gradul al III-lea inclusiv
  • persoana fizica este afiliata cu o persoana juridica daca persoana fizica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale unei persoane juridice ori daca controleaza in mod efectiv persoana juridica;
  • persoana juridica este afiliata cu alta persoana juridica daca cel putin aceasta detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealalta persoana juridica ori daca controleaza in mod efectiv acea persoana juridica;
  • persoana juridica este afiliata cu alta persoana juridica daca o persoana detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealalta persoana juridica ori daca controleaza in mod efectiv acea persoana juridica.

De retinut: Expresia “controleaza in mod efectiv acea persoana juridica” se refera la cazurile, asa cum mentionam mai sus, in care majoritatea tranzactiilor se efectueaza cu o sigura companie/persoana.

Pretul de transfer este pretul la care se transfera bunurile corporale sau necorporale ori se presteaza servicii intre persoane afiliate.

Pretul de piata  este suma care ar fi platita de un client independent unui furnizor independent in acelasi moment si in acelasi loc, pentru acelasi bun sau serviciu ori pentru unul similar, in conditii de concurenta loiala.

Principiul valorii de piata este atunci cand conditiile stabilite sau impuse in relatiile comerciale sau financiare intre doua persoane afiliate difera de acelea care ar fi existat intre persoane independente, orice profituri care in absenta conditiilor respective ar fi fost realizate de una dintre persoane, dar nu au fost realizate de aceasta din cauza conditiilor respective, pot fi incluse in profiturile acelei persoane si impozitate corespunzator.